Sidor

tisdag 23 augusti 2011

D-vitamin = Lyckopiller?


Sedan jag började äta D-vitamin tillskott har jag känt mig mycket gladare och positivare än på länge! Tobbe säger att han också känner detsamma. Känns snarare som man tagit ett lyckopiller än en vitamintablett! :) Upplever även att jag tappar mindre hår nu än jag gjort tidigare. Kanske man slipper vinterdepressionen i år? ;)


Så här skriver Kostdoktorn om D-vitamin:

D-vitamin bildas i huden när solen lyser på oss. Problemet i Sverige är att solen bara är stark nog mitt på dagen under sommarmånaderna. Med maten får vi ytterst lite D-vitamin jämförelsevis.
Resultat: många svenskar (kanske de flesta) har brist på D-vitamin. Särskilt under vintern och våren. Mörkhyade och de som undviker solen drabbas värst.

D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar uttrycket av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför ha nästan vilken effekt som helst i kroppen.

En brist, vanligt hos svenskar i allmänhet, kan alltså teoretiskt ge nästan vilka sjukdomar som helst.

Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist kan ha en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, vinter- och vårdepressioner… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.

Här är några av hälsoriskerna då man har brist på D-vitamin:

  • depression
  • svininfluensan – brist kan öka känslighet för luftvägsinfektioner.
  • död
  • autism
  • hjärtinfarkt
  • blodproppar – kvinnor som undviker solen har ökad risk.
  • värkproblem
  • graviditet - minskad risk för komplikationer med tillskott

Här kan du läsa mer om d-vitamin! http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin


2 kommentarer:

Helan sa...

Jag började med D-vitamin för flera år sedan och från att ha varit sjuk i genomsnitt var tredje dag (ofta var jag förkyld och hade bihåleinflammation i över en månad i taget) året runt, har jag haft en enda förkylning, som varade i fem dagar. Har inte märkt av andra förbättringar, men den jag fått är ju i sig helt otrolig. Min man är totalt fascinerad, han var så van vid att jag var hes, hostig och grät av smärtan från bihålorna och nu minns han inte när jag var snuvig sist.

Räkans LCHF sa...

Jag är otroligt nöjd med mina D-vitaminpiller, upplever också att man blir mycket gladare!! :D